perjantai 26. syyskuuta 2014

Beyond Good & Evil

Olen nyt jotenkin jämähtänyt pelaamaan taas vain vanhoja pelejä. Koneeni on alle vuosi sitten koottu mörssäri, jolla pyörisi mikä tahansa peli huippugrafiikoilla, mutta tyytyväisenä naksuttelen yli kymmenen vuotta vanhoja pelejä ja mietin, että vitsi että nämä grafiikat ovat varmaan näyttäneet hienoilta silloin kymmenen vuotta sitten. No, onneksi on tulossa sellaisia pelejä kuin Witcher 3, Dragon Age: Inquisition, Far Cry 4 ja Borderlands: The Pre-Sequel, joten koneeni pääsee kyllä vielä tositoimiin.

Jossain alessa taas huomasin kiinnostavalta näyttävän pelin, ja hetken googlauksen jälkeen vakuutuin, että se kannattaa ostaa. Beyond Good & Evil on suhteellisen tuntemattomaksi jäänyt, huonosti myynyt peli, joka sai kuitenkin kriitikoilta hyvät arvostelut (metascore 86). Ei siis muuta kuin keppi käteen, vihreää huulipunaa huuliin ja moukuttamaan vihollisia!

Jade ja Pey'j. Aww, katsokaa nyt niitä.
Pelin päähenkilö Jade asustelee Pey'j-setänsä ja orpolapsilauman kanssa majakassa. Maailmaa nuijinut sota leviää lopulta heidänkin kotikonnuilleen, kun DomZ-oliot hyökkäävät. Alpha Sections -niminen ryhmittymä väittää taistelevansa avaruusolioita vastaan ja suojelevansa ihmisiä, mutta todellisuus on toinen. Salainen IRIS-agenttipoppoo palkkaa Jaden hiippailemaan ympäriinsä ja valokuvaamaan todisteita Alpha Sectionsin hämäristä toimista. Pelin asetelma ja juoni ovat mielenkiintoiset, ja pelissä on muutama todella siisti ja yllättävä juonenkäänne. Hahmot ovat aivan ihania ja ikimuistoisia. Erityisesti Pey'jiin ei voi olla kiintymättä. Just put the thingamajig back in the whatchamacallit. Myös myöhemmin kuvioihin tuleva Double H on hillitön. D. B. U. T. T. Don't Break Up The Team!

Mielenkiintoiset leirit teillä.
Peli koostuu hiiviskelystä, vihollisten mättämisestä sekä kevyistä puzzle-elementeistä. Välillä kaahaillaan veneellä. Itse olisin kaivannut enemmän turpiinvetoa ja vähemmän piileskelyä, mutta toimi tämä näinkin. Kentistä etsitään erilaisia eläinlajeja valokuvattavaksi, mistä saa palkkioksi rahaa ja helmiä, joita tarvitaan aina välillä tietty määrä pelissä etenemiseen. Idea on hauska ja omaperäinen, sillä ympäristöä tulee tarkkailtua eri tavalla. Lisäksi tuli hienot Bioshock -fibat, kun ensimmäisenä vihollisen nähdessään vetäisi taskusta esiin kameran. Täytyy kyllä myöntää, että pariin kertaan menetin ihan totaalisesti hermoni tämän pelin kanssa, kun hiippailutehtävät venyivät liian pitkiksi ja varomatonta agenttia kohtasi kuolema kerrasta levyiksi -periaatteella. Onneksi peli antaa aina yrittää uudestaan aivan lähistöltä, joten pitkiä pätkiä ei koskaan joudu pelaamaan uudelleen.

Onneksi robotti ei tajua kurkistaa kulman taakse.
Lopussa tulee ihan törkeä, yllättävä ja sairaan siisti juonenkäänne. Törkeä siksi, että heti sen jälkeen pyörivät lopputekstit. Kaiken kukkuraksi niiden jälkeen tulee vielä uusi jäätävä juonenkäänne, ja sitten peli todellakin loppuu. Peli on tyyliin "ai niin muuten unohdinko mainita että olet sapelihammastiikerilohikäärme jolla on moottorisaha joka ampuu laseria" ja sitten vain loppuu (huom. ei pelin todellinen juonenkäänne, sori). Beyond Good & Evil 2:n on vahvistettu olevan kehitteillä jo 2008, mikä on vähän huolestuttavaa, mutta 2014 kehittäjä on taas vahvistanut työskentelevänsä pelin parissa. Toivottavasti kakkososa saadaan valmiiksi, sillä ehdottomasti haluan tietää, mitä Jadelle, Pey'j:lle ja Double H:lle tapahtuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti